Jak okamžitě zjistit termín dodání zboží

Článek
Jak okamžitě zjistit termín dodání zboží

Čekat několik dní na odpověď na otázku „Kdy bude zboží skladem?“, většinou nebaví nikoho. Dozvědět se přitom termín dodání, je otázkou několika vteřin.

Známe to všichni, zákazník potřebuje vědět termín dodání zboží. Napíšete tedy svému obchodníkovi, ten dotaz přepošle produktovému manažerovi, ten zase výrobci. Kolečko se poté opakuje – jen opačným směrem – a tři dny čekáte na odpověď. Řešení je přitom na dosah a za pár vteřin se vše podstatné dozvíte – stačí rozkliknout detail produktu.

Poslední dva řádky jsou to, co hledáte:

1. Skladem (kusů / datum):

a). kusů – přesný počet kusů, který je k dispozici na pražské pobočce

b). datum – předpokládaný termín dodání, kdy nám zboží dojde

Předpokládaný termín dodání znamená, že máme zboží u výrobce objednáno a v termínu, avizovaném na webu, by mělo dojít k nám na sklad. Je-li tedy datum např. 09.01 znamená to, že se nám zboží naskladní 9. ledna.

Pokud máme zboží objednáno a termín dodání ještě nemáme od výrobce upřesněn, objeví se text „objednáno, termín nepotvrzen“ – v takovém případě musíme počkat, než nám výrobce konkrétní termín dodání, kdy nám zboží pošle, sám sdělí. V návaznosti na to ho poté upravíme na přesnější datum, které se na webu zobrazí.

2. Není-li skladem, výrobce obvykle dodá (nezávazně) do:

Pokud zboží není skladem a nemá uveden ani předpokládaný termín dodání (datum), je to informace, kterou hledáte. Každý produktový manažer má u svého portfolia vyplněn tento údaj a v případě, že zboží objednáte a nemá stav „dočasně nedostupné“ viz níže, mělo by na sklad dojít v době uvedené v tomto řádku. Je-li tedy uvedeno „8 dnů“, mělo by zboží do Vaši objednávky dojít do 8 dnů. Je důležité zmínit, že se jedná o dny pracovní a „zboží by mělo dojít“. Může se stát, že po naší objednávce u výrobce není zboží již dostupné a výrobce nám to sdělí až po objednání. Může být rovněž nedostatek nějaké komodity, produkt se už nemusí vyrábět atd. V takovém případě Vás Váš obchodní zástupce bude kontaktovat s informací, že je zboží buď nedostupné, abyste mohli společně najít případnou alternativu nebo s novým termínem dodání.

Tuto informaci můžete tedy sdělovat svým zákazníkům – jako „předpokládaný“ nikoliv však 100% termín – kteří se Vás dotazují.

3. Stav produktu

Před tím, než budete svého zákazníka informovat o předpokládaném termínu dodání, zkontrolujte prosím, také „stav produktu“. Nachází se v detailu nad obrázkem produktu. V případě, že výrobce termín neví ani přibližně, dáváme k produktu stav „dočasně nedostupné“. V takovém případě dodání neznáme ani přibližně a pokud Vy nebo Váš zákazník nemůžete čekat, doporučujeme s obchodníkem vybrat produkt alternativní.

Stav produktu

 

Často kladené otázky
 

a). Mám 100% jistotu, že zboží v uvedený termín dojde?

Termín dodání nikdy nebyl, není a nikdy nebude 100% – je nezbytně nutné s tím počítat. Jedná se vždy o „předpokládaný termín dodání“. Je potřeba brát v potaz, že zboží k nám jde ať už letecky, po vodě nebo po silnici a do cesty přichází spousta externích vlivů, které termín dodání mohou změnit. Nehoda na silnici, Vánoční sezóna, stávka na letišti, příliš pečlivý celník nebo jen obyčejná cesta po české dálnici, která dovede s termíny divy…

Termín dodání je tedy vždy potřeba brát orientačně a neslibovat na 100%. Předejdete tak zklamání zákazníka nebo případným sporům.

b). U produktu byl termín dodání a den před dodáním se posunul, proč?

Tato situace může nastat v okamžiku, kdy máme zboží před-objednané, výrobce nám zasílá informaci o předpokládaném termínu dodání, který doplňujeme do systému, ale termín se nakonec posune. Výrobci zakládají své termíny na dostupnosti svých komponentů potřebných pro výrobu a nezřídka se stane, že chybí například NAND čipy pro výrobu SSD. V takovém případě nás výrobce informuje a termín se posune a žel bohu, je to většinou den před tím, než měl zboží expedovat. Další změna může nastat v situaci, kdy zboží sice v daný den dojde, nicméně ho již není možné naskladnit (i kolegové ve skladu potřebují někdy načerpat sily), takové zboží se tedy naskladní další den.

c). Jak je to s termíny dodání u novinek na trhu a velmi žádaného zboží?

S termín dodání u žhavých novinek na trhu a u velmi žádaného zboží, kdy poptávka výrazně převyšuje nabídku, je to složité. Každý by je chtěl a chtěl by je hned. Nicméně je třeba brát ohled na velikost českého trhu a i přes to, že bychom Vám rádi vozili novinky po kamionech, ne vždy se to povede. Jedná-li se tedy o produkt právě uvedený na trh, je potřeba se obrnit trpělivostí. Zejména u hi-end novinek je výrobci přidělují často po kusech a zde jednoznačně platí – kdo dřív přijde, ten dřív mele. Co v pondělí není dostupné, může dorazit v úterý v dostatečném množství. Věřte, že žádané zboží máme před-objednané, jen ho není dostatek. Takovéto produkty necháváme označené jako „novinka“ a nepřepínáme je do stavu „dočasně nedostupné“, je zde totiž zřejmé, že jde jen o převis poptávky, který se brzy srovná do normálu.

Stejná situace je u velmi žádaných produktů, kdy se najednou zdvihne celosvětová poptávka – vzpomeňme Bitcoin a grafické karty – a začne docházet k výpadkům dostupnosti. Vždy doporučujeme si zboží objednat a vyčkat na dodání. Na takovéto produkty bývá často velká fronta a je na Vás, jestli budete čekat až zboží bude volně skladem, nebo se zařadíte mezi první, kdo zboží dostane.

d). Je počet kusů, který na webu vidím, přesný?

Ano je. Zakládá se na aktuálním stavu skladu v pražské centrále. Nicméně než k nám vyrazíte, je dobré si zboží zarezervovat do své objednávky přes web nebo telefonicky u svého obchodníka. Předejdete tak nepříjemnému překvapení po příjezdu, kdy jiný zákazník koupil zboží těsně před Vámi.

e). Když k Vám zavolám/napíši, dozvím se přesnější informace o termínu dodání než jsou na webu?

Ano i ne :-). Rádi Vás uslyšíme, nicméně web jsme se snažili přizpůsobit tak, abychom mohli maximum informaci, které známe, zobrazovat online a šetřili Vám tak drahocenný čas. Na druhou stranu, konkrétní poptávky – třeba na velký počet kusů – vždy řešíme individuálně. Váš obchodník je Vám proto vždy k dispozici.

-bj-